Kategorier
Arbetsplats

Rätt typ av arbetsbänk ger stora fördelar

Att vi alla är olika är något som fler arbetsplatser borde ta fasta på. Genom den insikten så kan man nämligen skapa en bättre arbetsmiljö och genom detta också nå betydligt bättre resultat – samtidigt som personalen håller sig friska och utan att drabbas av skador.

Våra fysiska olikheter innebär att någon person är kort, en annan väldigt lång, en tredje kanske väger mer – och en fjärde dras med några extrakilon. Inget ovanlig och det är också den dynamiken som till mångt och mycket gör mänskligheten mer spännande.

Men, olikheterna måste också föra med sig rätt anpassning. Att erbjuda samma arbetsbänk till en person som är 170 cm som en person som är 200 cm lång är ett exempel på där en arbetsgivare missköter sin del av arbetsmiljön och där framtida problem kan komma att skapas.

Det spelar ingen roll om det handlar om en arbetsbänk i stål som används inom verkstäder eller om det handlar om en arbetsbänk för ett kontor: man måste se till att arbetsbänken i fråga kan anpassas utifrån den givna fysik som användaren av bänken har. Det ska således gå att höja- och sänka, man ska kunna flytta exempelvis lådor och hänga dessa i en höjd som passar och man ska kunna ges möjlighet att strukturera upp bland den utrustning som behövs för att kunna göra ett bra jobb.

Ergonomi är en extremt viktig fråga

En oviktig fråga? Långt därifrån. Tyvärr ser man en oroväckande trend i vårt samhälle där just våra mer stillasittande jobb är starkt bidragande. Våra kroppar är byggda för rörelse och vid arbeten där man sitter vid samma arbetsbänk en hel dag så skapas ett slitage där exempelvis axlar, underarmar, höfter och händer kan ta mycket stryk och där rena förslitningsskador kan uppkomma.

Kombineras detta sedan med monotona arbetsuppgifter där samma rörelse upprepas gång på gång – ja, då skapas problem både snabbare och blir allvarligare. Arbetsmiljö är en viktig fråga och att ha en arbetsbänk, en stol och rätt utrustning i övrigt är ett absolut minimum att kräva. Hur ser det ut på din arbetsplats?

Kategorier
Företag

Valet att skriva ett aktieägaravtal

Varför väljer man att skriva ett aktieägaravtal? Jo, det är en trygghet för alla parter i ett företag som har aktieägare av något slag. Vad som än händer.

När man äger något så vill man också känna sig trygg i sitt ägande. Det är därför som man så gärna skaffar försäkringar som ska stötta ifall något sker med huset, bilen eller hunden. Men även om man blir skadad eller arbetslös. Man vet då exakt hur man ska agera och vad man kan förvänta sig.

Ett aktieägaravtal är ett avtal som mer eller mindre kan liknas vid ett samboavtal. Man beskriver helt enkelt i avtalet hur man ska hantera ifall något skulle inträffa. Som ifall en nyckelperson skulle gå bort. Eller ifall man blir erbjuden ett uppköp eller en sammanslagning. Men även hur man hanterar en eventuell konkurs med mera.

Aktieägaravtal som styrdokument

Om det är dags att upprätta aktieägaravtal för sitt företag så kan man ta hjälp av specialister inom området. På det sättet kan man skapa ett avtal som har alla grunder som krävs, men som även tar med alla möjliga scenarier som kan inträffa.

Genom att man har alla eventualiteter, och hur man ska hantera dessa, specificerade, så kan man också använda aktieägaravtalet lite som ett styrdokument. För man kommer veta exakt hur man ska hantera aktieägarnas innehav ifall något händer som står i avtalet. Det är också en trygghet för aktieägarna, som även de vet hur företaget kommer agera i olika situationer.

Kategorier
Bokföring

Bokför enkelt och snabbt med Swish

För att ha kontroll på din ekonomi krävs det att du bokför så snart en transaktion gjorts. När du använder Swish har du alltid din bokföring till hands.

Det är lätt att kvitton blir kvar i plånboken och fakturor blir liggande i mejlen eller på skrivbordet för att åtgärdas senare. Ju längre de ligger, desto större blir motståndet att sätta sig ner och ta itu med dem. Egentligen tar det inte så lång tid men det finns alltid mycket annat att göra.

Att bokföra Swish är precis så enkelt som det låter. Du har “skrivbordet” med dig hela tiden och överallt. Alla transaktioner kan bokföras när de inträffar och du får ordning på din ekonomi. Det är med bokföring som med tandborstning – det måste göras regelbundet och du mår alltid bra när det är gjort.

När du bokför Swish lagras allt i molnet och är tillgängligt från alla enheter

Alla som använt Swish som betalningsmetod vet hur enkelt det är. När du ska bokföra Swish är det lika enkelt och du får flera andra funktioner på köpet. Swish är ett bokföringsprogram som du kan använda för att fakturera kunder, registrera transaktioner och få ut nödvändiga rapporter från din mobiltelefon eller från andra enheter.

Den intelligenta lösningen gör att du enkelt kan ta kort på ett kvitto och få det registerat. Du behöver ingen tejp eller kopieringsmaskin för att arkivera. Alla transaktioner presenteras på ett enkelt och användarvänligt sätt i din mobil och du slipper högar av fakturor på skrivbordet.

Kategorier
Skyltar

Skyltar i Stockholm riktar blickarna mot ditt företag

Anlita proffs när du är på jakt efter skyltar för företag i Stockholm. Med rätt skylt kan du öka företagets exponering och kundkrets. Det är bra att synas!

Minns du vildvittrorna från Ronja Rövardotter? “Syns inte, finns inte!”, ropade de dramatiskt där de flög fram över himlen. De var obehagliga, men hade samtidigt rätt. Vem kunde tro att de hade så stor insikt i marknadsföring? Ditt företag behöver synas, för att locka kunder och för att befintliga kunder ska återkomma.

Hur ska du göra för att synas då? Det är idag inte så lätt som det låter. När det förr endast krävdes en liten notis i tidningen för att få uppmärksamhet krävs idag lite större medel. Du kan ta hjälp av skyltar för företag i Stockholm när du verkligen vi dra blickarna till dig.

Skyltar för olika ändamål

Skyltar kommer i många olika storlekar och utföranden. Enorma neonskyltar med blinkande lampor är visserligen häftigt, men det passar inte alla verksamheter. En stram informationsskylt fångar kanske inte allas intresse, men kan ändå vara helt rätt, beroende på ditt företags framtoning, image och bransch. Det gäller alltså inte bara att synas, det gäller att synas på rätt sätt.

Du kan ta hjälp av proffs när du ska designa skyltar för företag i Stockholm. Då blir det rätt med en gång. De kan även hjälpa dig med tips och råd angående storlek, antal, färgsättning och så vidare. En tydlig skylt som förmedlar ett klart budskap kan göra underverk för ditt företag, så att du slipper drömma om vildvittror.

Kategorier
Bokföring

Därför bör du vara noggrann med din bokföring i Stockholm

Bokföring ska skötas, annars kan man hamna i fängelse. I alla fall om den verkligen spårat ur. I Stockholm finns många kunniga revisorer som kan hjälpa till.

Bokföringsbrott kan leda till fängelse! Vissa människor verkar tro att statens anstalter endast är vigda åt våldsamma brottslingar, men den som våldfört sig på sin bokföring kan faktiskt också åka in. Det gäller att hålla ordning på papprena. Särskilt för dig som har enskild firma – då är du personligt ansvarig för din deklaration, oavsett vem som gjort den.

Du bör med andra ord vara försiktig med vem du anlitar för att göra din bokföring. Även om din morbror Sedel-Jonny har gjort sig känd för sina fina affärer och kreativa bokföring, är det inte säkert att han är rätt man för jobbet. Det rekommenderas att du vänder dig till en auktoriserad revisor för hjälp med allt ekonomiskt.

Rätt man för din bokföring – auktoriserad revisor

I Stockholm finns flera seriösa revisorer som erbjuder sina tjänster kring bokföring, kontakt med myndigheter och deklaration. Som företagare är det många paragrafer och skatteregler att hålla koll på. Det är omöjligt att själv veta allt om både sin verksamhet, och ekonomin kring den. Revisor är trots allt ett helt eget yrke av en anledning.

Beroende på omfattningen av din verksamhet, kan du absolut fortsätta att göra vissa saker själv. Ju mer “klar” din bokföring är när den når din revisor, desto billigare kommer det bli för dig i slutändan. Att lämna in alla kvitton i en skokartong är möjligt, men det blir också dyrt. Sortera och sätt in i pärm. Men strunta i morbror Sedel-Jonny. Han kan visa sig dyrast i längden.

Kategorier
Lägenhet

Hyra ut i andra hand – tips och råd

Man hör ofta talas om svårigheten i att hitta en bostad i Stockholm och om de problem som framförallt unga personer stöter på i jakten på någonstans att bo. Det kan innebära att man tvingas hyra under kortare perioder och bo i flera olika bostäder under ett år. Det kan handla om att man tvingas betala rena ockerhyror och det kan handla om risken i att bli lurad. Man betalar hyra och deposition för en lägenhet som, helt enkelt, inte finns. Alla dessa exempel är hämtade från verkligheten och visar också på vilka problem som finns. 

Men, det finns två sidor av myntet. Det som sällan hamnar i det mediala rampljuset handlar om den motsatta sidan: hur ska man hyra ut i andra hand och vilka problem som finns i detta. Hur ska man göra om man de facto har en bostadsrätt i Stockholm som man vill hyra ut till någon annan? 

Hur kan man säkerställa att A) man verkligen får göra det B) att man begär ut rätt hyra och C) att man hittar rätt hyresgäst? Det senare är ett reellt problem sett till att många av de som vill hyra visar sig göra detta med mindre respekt för bostaden – och värden. Man har fester, man bryr sig inte om ytskikten och man respekterar inte de regler som finns i BRF:en. Allt detta kan sedan spilla över och drabba den person som hyr ut. 

Kontrollera med din BRF om att hyra ut i andra hand

Man ska direkt säga att det blivit enklare att hyra ut i andra hand och särskilt om man äger bostaden. Hyr man själv en bostad och vill hyra ut denna så innebär detta ofta lite mer problem, men även där har man sett att det lättats upp lite. Idag finns inte samma hårda regler och man har i Sverige – sedan 2014 – skapat lite mindre friktion i samband med andrahandsuthyrning. 

Har du en bostadsrätt som du vill hyra ut så ska det, kort och gott, finnas skäl till detta. Skäl som i det här fallet kan innebära att du vill flytta ihop med någon, att du ska jobba på annan ort, att du ska åka utomlands under en period eller att du vill hyra ut till en närstående – eller dina barn. Även sjukdom räknas som skäl. 

Det skäl som ligger bakom din planerade uthyrning ska sedan framföras till din BRF som sedan ska godkänna detta. Ibland kan det vara så att en avgift tas ut – men då ska detta också finnas tydligt stipulerat i stadgarna. Om så är fallet så har du rätt att ta ut den summan som ett påslag på den hyra du begår av hyresgästen. 

Så hittar du en hyresgäst till din bostad

Det behöver inte vara så svårt att hitta en pålitlig hyresgäst. Idag finns det sidor online som fungerar som en länk mellan uthyrare och hyresgäster. Lägger du ut din bostad där så garanteras en högre säkerhet. Alla medlemmar identifieras med bank-id och det genomförs även kreditkontroller. 

Utöver detta så sker all betalning av hyra via förmedlaren – något som gör att du slipper hålla på att jaga in eventuella förseningar. Man kan även få juridisk hjälp och rådgivning om det krävs. På det stora hela så skapar detta en enkel väg fram till en trygg uthyrning i andra hand. 

Kategorier
Arbetsplats

BAM-utbildning för en bättre arbetsplats

Anmäl er arbetsplats till en BAM-utbildning och boosta gruppen. Upptäck de dolda styrkorna i ert arbetslag och öka både säkerheten och tryggheten på jobbet.

Man kan inte påstå att det finns några egentliga problem på arbetsplatsen. Alla vet ju vad som ska göras och vad som förväntas när man stämplar in varje morgon. Vi har ju en gång för länge sedan gått igenom med alla medarbetare vad som är målet med verksamheten och alla har dessutom blivit informerade om säkerhetsföreskrifterna på jobbet. Så det är ju bara att köra på, eller hur? Vi är alla vuxna människor och borde kunna motivera och inspirera varandra när det behövs. Och lite tjafs och smågnabb får man ju stå ut med ibland. Som sagt, vi är ju vuxna människor. Kan vi verkligen vara i behova av något som en BAM-utbildning?

BAM-utbildning som ger nya insikter

Med en BAM-utbildning får ni som arbetsgrupp och företag smarta verktyg att använda i era dagliga rutiner på jobbet. Minska känslan av slentrian och rutinmässigt utförda uppgifter, till förmån för en hälsosam dos nytänkande och inspiration. Stärk också säkerhetsmedvetenheten och de interpersonella relationerna på företaget. En utbildning i BAM ger både gruppen som helhet samt medarbetarna och cheferna individuellt viktiga insikter som gör att man på ett mer målmedvetet sätt kan ta verksamheten till nya höjder. Se er om efter en utbildare i er närhet som kan erbjuda en BAM-utbildning till er arbetsgrupp. Det kan vara början på något nytt för ert företag.

Kategorier
Förändringsledning

Förändringsledning hjälper chefer vara bra förebilder

Förändringsledning handlar om att våga växa och utvecklas. Även för dig som innehar en chefsposition. Led med exempel och skicka dig själv på vidareutbildning.

Att vara chef på ett framgångsrikt företag är en prestigefylld och ofta välbetald position. Den som har det jobbet måste verkligen vara någon typ av supermänniska, eller hur? Nej. Det är en helt vanlig människa som har det jobbet. Det finns nämligen bara vanliga människor.

För även en kompetent, intelligent och begåvad människa i chefsposition är i grund och botten helt vanlig. Mänsklig. Och med den mänskligheten kommer en lång rad tvivel och tvekan inför den egna förmågan. Det som skiljer en bra chef från en dålig chef är inte någon märklig superkraft. Det handlar istället om inställningen till de egna bristerna.

Därför bör du anmäla dig till en kurs i förändringsledning

En chef som inte själv är öppen för förändring kommer heller inte kunna leda arbetet med att förändra en hel arbetsplats. Tyvärr faller det ofta på chefens egen lott att avgöra om chefen själv behöver förändras eller inte. Så du som läser detta och tänker att det inte gäller dig – tänk om.

Att skicka dig själv på vidareutbildning är inte ett tecken på svaghet. Tvärtom. Genom att visa att du är redo att växa och förändras sätter du tonen för hela det förändringsarbete ni har framför er på företaget. En bra chef leder med exempel, och att gå på en kurs i ledarskap kan vara ett sätt att göra just det. Läs mer om fördelarna med förändringsledning här: förändringsledning.se

Kategorier
Bokföring

Bokföring kan vara rätt kämpigt för företagare i Uppsala

Ta hjälp med din firmas bokföring i Uppsala innan dina papper och allt helt spårar ur. En bra revisor får snabbt koll på läget, om du kontaktar hen i tid.

Deklaration, årsredovisning, bokslut, bokföring, löner, avdrag, bidrag, preliminärskatt – puh! Det här var ju precis det du INTE hade tänkt jobba med när du startade ditt företag. Men de goda nyheterna är att du inte behöver göra det heller. Ta hjälp av en revisor som sköter firmans papper åt dig.

Det är nämligen viktigt att det blir rätt i alla rutor när det är dags att deklarera. I alla fall om du råkar åka på en revision, vilket faktiskt är rätt vanligt. När det ska till att tampas med Skatteverket kan det vara skönt att ha en yrkeskunnig person på sin sida. Din revisor, alltså.

Därför ska du ta hjälp med bokföring i Uppsala i god tid

Du som behöver hjälp med bokföring i Uppsala gör klokt i att inte vänta till veckan innan deklarationen ska in. Då kommer stadens revisorer ha jättemycket att göra. Boka in ett möte i en lugnare period, så kan ni gå igenom din firmas ekonomi under kontrollerade former.

För om du tidigare har skött bokföringen själv finns det stor risk att det är en del som behöver fixas till eller göras om. Men glöm inte att du som använder dig av en revisionsbyrå för att deklarera, har tid på dig ända fram till mitten av juni för att få in allt till Skatteverket! Byråanstånd, kallas det.

Kategorier
Allmänt

Rusta och matcha inför framtiden

Har man skickat in jobbansökningar och inte fått någon respons är det lätt att ge upp. Som ansluten till Arbetsförmedlingen kan rusta och matcha var det rätta.

Hon kunde inte fatta att det skulle vara så svårt. Anna hade erfarenhet från några kända företag. Båda hade hon bra referenser i från. Eller hade de sagt något annat än hon trodde? Var det därför? Oron kändes som en knut i magen, och självförtroendet dalade samtidigt som en våg av hopplöshet drog över henne.

Det var svårt med Arbetsförmedlingen då hon hade alla kontakter via telefonsamtal och meddelanden. Svårigheten att formulera sig på det viset ledde till problem. Hon bestämde sig för att ringa en gång till. Det samtalet ändrade allt. Den hon talade med gav henne en möjlighet hon inte kunde låta gå sig förbi.

De kunde verkligen rusta och matcha

Anders, som hennes kontakt på Arbetsförmedlingen hette, berättade om något som kallades rusta och matcha. Inom programmet fanns många karriärkonsulter redo att hjälpa till. De hjälper arbetssökande att skriva ansökningar och hur man förbereder och genomför en arbetsintervju, berättade han. Anna sa ja till möjligheten utan att tveka.

Det visar sig vara betydligt smidigare än hon trodde då kontakten kommer att vara online. Hon kan sitta hemma och jobba på sina brister och bli bättre för varje dag. Karriärkonsulten erbjuder rusta och matcha, sedan kommer vägen mot ett nytt jobb att börja. För första gången på länge känner hon pirret i magen. Ett pirr av förväntan.