Kategorier
Okategoriserade

Kontorsflytt – planering är nyckeln 

Dags att byta lokaler? Oavsett om man som företag ska byta lokaler som en följd av en bättre omsättning eller om det handlar om ett byte som sker av motsatt anledning så handlar det om ett projekt som måste planeras. En kontorsflytt kräver förberedelse och ser man till hur exempelvis större företag arbetar så handlar det om månaders prepp inför den dagen då flytten ska ske. 

Under själva flyttdagen så handlar det om att man ska bära och transportera alla inventarier, all utrustning och alla möbler som ska flyttas. Det är frukten av det arbete som man lagt ner innan och där exempelvis allting inventerats, där allting har packats, där allting blivit tydligt uppmärkt och där man också sett till att allt från bilar till personal finns på plats – och vet exakt vad som ska göras och i vilken ordning det ska ske. 

Genom en grundläggande och noggrann – ner på detaljnivå – planering kan en kontorsflytt ske utan att den inkräktar på det viktigaste: arbetet och kärnverksamheten för företaget. Målet är alltid att de anställda ska kunna gå till arbetet på måndagen, sätta sig ned vid sin plats och börja jobba som vanligt – men med skillnaden att det sker i helt nya lokaler. 

Ta professionell hjälp med er kontorsflytt 

Idag finns det företag som kan ta sig an en kontorsflytt hela vägen från start till mål. Vilket konkret innebär att man är med och sköter all planering – givetvis med ett tätt samarbete med beställaren – och lägger upp en strategi kring hur flytten från plats A till plats B ska kunna utföras utan att den påverkar företaget negativt. 

Att man lägger över ansvaret i professionella händer ger dig som företag en smidig och enkel flytt där allt från maskiner, utrustning, dokument och inventarier packas och transporteras – och packas upp! – på ett tryggt och säkert sätt. Det handlar om en investering. Kostnaden ni lägger på att välja en professionell partner för er kontorsflytt tjänar ni snabbt igen genom att kunna sätta igång med arbetet utan en massa tidskrävande problem.

Kategorier
Utbildning

Effektiv brandskyddsutbildning på arbetsplatser i Stockholm

Det är viktigt att alla känner sig trygga på sin arbetsplats. Ett sätt att skapa trygghet är att låta personalen delta i en brandskyddsutbildning i Stockholm.

En del av tryggheten på en arbetsplats handlar om att veta vad man ska göra om det börjar brinna. Regelbundna utrymningsövningar räcker inte för att man ska få inblick i hur lokalernas brandskydd ser ut och hur det ska användas. Oftast finns det bara en eller två personer som har en riktig inblick i brandsäkerheten.

Om den eller de som har ansvaret skulle ha semester eller vara sjuka den dag då något händer så är risken stor att den övriga personalen står handfallen. Därför är det viktigt att låta all personal få vara med på en utbildningsdag i brandskydd. Utbildningen sker i de egna lokalerna vilket ger en utomordentlig insikt, inte bara i vad man ska göra om det börjar brinna, utan också i hur man kan öka brandsäkerheten i byggnaden.

En brandskyddsutbildning som anpassas till det egna företaget i Stockholm

För att snabbt kunna utrymma eller ingripa om det skulle börja brinna så är det viktigt att lära känna de lokaler som man arbetar i. Det finns lagstadgade krav på att alla lokaler där det bedrivs verksamhet ska ha ett genomarbetat brandskydd. Rökluckor, nödutgångar, brandfiltar och brandsläckare ska vara väl kända för alla som vistas där. När man genomför en brandskyddsutbildning får alla som deltar den information som behövs.

Brandskyddsutbildning i Stockholm innebär att utbildningen sker i de egna lokalerna och anpassas efter den verksamhet som bedrivs. Utbildningen är både teoretisk och praktisk och sker i olika steg. Den praktiska delen kan exempelvis göras genom att alla får prova på att använda en pulversläckare. Den teoretiska delen ger bland annat kunskap om hur en brand kan uppstå och spridas samt hur den bäst kan förebyggas.

Kategorier
Flytt

Företagsflytt för mera plats i Stockholm

Något som är vanligt när ett företag växer är att lokalerna blir för små. Då är det dags för en företagsflytt i Stockholm så att verksamheten kan utöka.

Anna hade aldrig kunnat drömma om att hennes lilla resebyrå skulle ta sådan fart. Men nu var de lokaler hon hade för små och låg alltför långt ifrån centrala Stockholm. Nog för att det mesta skedde på nätet idag men hon gillade att vara nära kunderna. Se uttrycket i deras ansikten när drömmen om den perfekta resan tog form.

Hon behövde en större butik men även ett stort rum bakom butiken då hon hade anställda som sålde online och jobbade med public relations. Så nu stod hon här och såg flyttfirman packa företaget i lådor. Skruva isär möbler och organisera allt noggrant så att uppackningen skulle gå smidigt när allt transporterats till de nya lokalerna. De gjorde nämligen det också, vilket var lyxigt.

Snyggt gjord företagsflytt

Hon hade valt flyttfirman från Stockholm då hon hört mycket bra om deras företagsflytt. Att andra som anlitat dem endast hade behövt ha driften nere under en mycket kort tid. Nu förstod hon hur de menade. De hade börjat med callcenterdelen tidigt på morgonen och kört allt på plats. Där hade några anställda i flyttfirman börjat packa upp medan de andra fortsatte i de gamla lokalerna.

Under dagen hade de satt upp allt det tekniska så att personalen kunde börja jobba dagen därpå. Senare skulle det komma mera möbler och utrustning då hon anställt fler medarbetare. Butiken flyttades samma dag, men det skulle ta lite längre tid att få ordning då det var nya saker som skulle in och mycket plock. Men den företagsflytt som flyttfirman gjort var verkligen av hög klass och skulle rekommenderas flitigt av henne, det lovade hon.

Kategorier
Drönarfoto

Drönarfoto för både företag och privatpersoner

Drönarfoto är ett bra alternativ när man vill fotografera ovanifrån och ur olika vinklar och perspektiv. Drönare är flexibla och kan användas till mycket.

Drönare är små radiostyrda flygande apparater. De kan exempelvis utrustas med kameror, för både stillbilder och filmklipp. Fördelen med drönare är att de är mycket små och lätthanterliga, samtidigt som den kan användas till många olika saker. De är även mycket billigare och mer lättillgängliga än exempelvis en helikopter eller en stor fotokran.

Att få en överblick ovanifrån är användbart i många branscher, men även för privatpersoner. Kanske vill man kontrollera sina ägor, hustaken eller se hur skogen har påverkats av en översvämning? Man kan även använda en drönare för betydligt festligare ändamål, som exempelvis för att ta en gruppbild eller för att flyga över ett enormt publikhav.

Drönarfoto kan användas till mycket

Drönarfoto kan användas vid bröllop, stora fester, evenemang eller för att spela in reklamfilmer och så vidare. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad en drönare kan användas till. Idag används drönarfoto ofta av mäklare, för att visa omgivningen eller fota i ovanliga och svåråtkomliga vinklar.

När man tar bilder med en drönare slipper man andra lösningar som kan vara både dyrare och mer tidskrävande att hantera. Eftersom man kan flyga drönaren i realtid och fota där man vill behöver man inte flytta stativ, kranar eller liknande. Processen går alltså snabbare, vilket även kan dra ner kostnaderna. Det är med andra ord en smidigare lösning.

Kategorier
Flytt

Företagsflytt – vanliga frågor 

Hur lyckas man egentligen med en företagsflytt? Att flytta som privatperson innebär en stor utmaning där man dels måste beräkna hur pass mycket som finns i bohaget och dels också se till att ordna med både kartonger och transport för att frakta allt mellan punkt A och punkt B. 

Detsamma gäller för en företagsflytt, men i en avsevärt mycket större skala – och där dessutom utrymmet för misstag är minimalt. I den här texten tänkte vi ge lite tips och råd, information och nya kunskaper om en företagsflytt – och detta gör vi genom att svara på några vanligt ställda frågor i ämnet, enligt följande: 

Kan vårt företag flytta på egen hand? 

Det mesta beror givetvis på hur stort företag det handlar om – och hur pass lång sträcka som flytten ska ske mellan. Generellt dock så är en företagsflytt ett större projekt än vad många tror. Även för mindre företag så rekommenderas en mer professionell lösning. 

Kan jag anlita vilken flyttfirma som helst för en företagsflytt? 

Nej, det krävs erfarenhet och kunskap i en högre skala för att klara en företagsflytt. Ett företag ska, i stort sett, vara specialiserat på detta område och exempelvis ha personer som både har kunskap om logistik, planering, transport, packning och allt annat som inkluderas i projektet. Idag finns det många företag som har dessa spetsegenskaper och det är bland dessa du ska välja. Säkerställ alltid kvalitet genom att kontakta referenser innan. Hur många företag har man hjälpt att flytta – och hur nöjda är dessa med tjänsten? 

Varför är en företagsflytt så pass svår? 

Det talande är att man alltid arbetar under en tydlig tidspress. Ingen annanstans blir devisen om att tid är pengar lika påtaglig som vid en företagsflytt. Minsta miss kommer att innebära att arbetet inte kan komma igång – och med detta kommer också ett rejält tapp rent ekonomiskt. Planering är, som sagt, A och O – och med rätt företag kan även en företagsflytt ske på ett sömlöst och smidigt sätt! 

Kategorier
Säkerhet

Tryggheten med ett inbrottslarm i Stockholm

Att installera inbrottslarm i Stockholm kan skänka trygghet till en hel familj. Med ett bra larm håller sig tjuven förhoppningsvis långt borta från huset.

Det kan kännas läskigt att flytta till hus. Många upplever att det tar ett tag att vänja sig vid alla ljud i huset. Att kunna avgöra när ett litet knäpp är något fullt naturligt eller om det är något man som ägare borde reagera över. Och så är det ju det där med inbrottsrisken. Bara tanken på inbrott gör att hjärtat hoppar till i bröstet av rädsla hos de flesta husägare.

Man säger ofta att ‘tillfället gör tjuven’ och den som drar lärdom av detta tänker nog att man helt enkelt inte ska ge tjuven något tillfälle. Eller, åtminstone göra vad man kan för att tjuven ska låta bli ens hus. Många väljer därför att installera inbrottslarm i Stockholm, eller vilken stad man än kan tänkas bo i. Ett inbrottslarm hindrar inte tjuven, men det varnar ifall någon tar sig in.

Ett inbrottslarm med direkt utryckning

Det finns idag många typer av inbrottslarm att välja mellan. Vissa som väljer att installera inbrottslarm i Stockholm, eller någon annan stad, skaffar ett larm med direkta utryckningar. Det betyder att larmet går direkt till ett vaktbolag, eller SOS Alarm, ifall det skulle utlösas. Denna funktion gör att hjälp snabbt är på plats och kan ingripa och i bästa fall stoppa tjuven.

Man kan också välja att ha ett larm med kameror som bara larmar med signal samt i den boendes mobil. Hemmets ägare kan då se vem som tagit sig in i huset och sedan avgöra om hen vill ringa polisen. Denna typ av larm är oftast lite billigare per månad att ha men kräver lite mer av dem som bor i hemmet.

Kategorier
Skräddare

Båtkapell skyddar din båt från väder och vind i Stockholm

Båtkapell är ett av de viktigaste tillbehören för båtägare i Stockholm. Utan ett bra kapell blir båten snabbt sliten av påfrestningarna från väder och vind.

Förhoppningsvis finns det inga svenska båtägare som inte vet hur viktigt det är att ha ett stadigt och välsittande kapell på båten. Ett båtkapell är ett mycket viktigt tillbehör för båtägare i Stockholm, utan ett sådant blir det svårt att skydda sin båt mot väder och vind. Och vad vore båtlivet utan väder och vind? Inte mycket!

Ett båtkapell hjälper båtägaren att undvika att båten utsätts för regn, snö, löv och andra skadliga element. Båtkapell tillverkas i allmänhet av robusta material som tål både sol och vatten. Detta för att kunna skydda båten under längre perioder, även när den ligger oanvänd vid bryggan eller står uppe på land på marinan.

Den som syr ett båtkapell är oftast inte någon vanlig skräddare. Vissa skräddare har specialiserat sig på detta område, och den som vill beställa ett nytt båtkapell i Stockholm behöver alltså vända sig till en av dessa. Det är ett mycket hårt arbete att sy i tyg som är stadigt nog för att duga som båtkapell och ofta krävs särskilda symaskiner.

Båtkapell skyddar både båt och natur i Stockholm

Förutom att skydda båten kan man också se på båtkapell som ett sätt att skydda naturen. En välhållen båt löper generellt mindre risk för att läcka skadliga oljor och kemikalier, vilka kan skada vattenlivet i den svenska huvudstaden. Det finns också de som hävdar att ett båtkapell kan ge växter och djur lite välbehövlig skugga på heta sommardagar.

Med tanke på hur sällan båtägare brukar byta ut sina båtkapell är båtkapell inte heller någon produkt som innebär någon miljöfarlig slit-och-släng-produktion. När du fäller upp kapellet på din båt under sommarsäsongen kan du alltså se dig själv som en riktig hjälte. Du skyddar inte bara din egen egendom, utan på sätt och vis även den svenska naturen.

Kategorier
Utbildning

Modellen för retorikkurser

I en retorikkurs får du ofta lära dig om den retoriska arbetsprocessen. Men vilka steg är det egentligen som ingår i den processen? Det får du veta här!

Om du går en retorikkurs är det inte ovanligt att du får lära dig om Partesmodellen. Det är en flerstegsmetod som hjälper dig att på ett enkelt sätt bygga, och genomföra, ett tal. Den kallas även för den retoriska arbetsprocessen. Den mer antika versionen innehöll fem steg. Idag brukar man istället tala om sex eller sju steg.

Det första steget kallas för Intellectio. I detta steg handlar det om att analysera talsituationen och vilka man ska tala inför. Steg två heter Inventio. Här brainstormar man idéer och samlar innehåll till sitt tal. Här passar det också att fundera på hur man på bästa sätt ska få fram ethos, logos och pathos. Dessa två steg var på antiken ett och samma steg.

Steg tre och fyra i retorikkursen

I steg tre handlar det om att disponera innehållet. Steget kallas lämpligt nog för Dispositio. Du måste se till att ha en intresseväckande inledning, en tydlig huvuddel och en avslutning som knyter ihop säcken väl. Det ska löpa en fin röd tråd genom hela talet. När du är klar med denna del är du på steg fyra: Elocutio.

Elocutio handlar om språket, orden och stilen på talet. Passar sig slangord eller bör du ha ett mer formellt språk? Här jobbar du även med stilfigurer. Några av dem kan vara metaforer, stegringar eller kiasmer. Allegorier, anaforer, allusioner och såklart allitterationer.

Retorikkursens sista steg

I steg fem, Memoria, handlar det om att memorera ditt talmanus. Du bör även tänka på hur lyssnarna ska komma ihåg det du säger. Är det en föreläsning du håller kanske de också behöver någon form av minneshjälp, såsom att visa de viktigaste sakerna med en projektor.

Steg sex handlar om framträdandet, hur du är på scen. Vilket kroppsspråk använder du, når din röst ut, vilka betoningar och vilket tempo har du när du talar? En gammal grekisk retoriker sa att detta var det absolut viktigaste steget. Misslyckades man här var allt annat förgäves. Sista steget, Emendatio, handlar om att utvärdera sig själv efter talet. Utan reflektion blir du inte bättre. Går du en retorikkurs kan du här även få feedback av kursledaren. Snipp, snapp snut, så var stegen slut!

Läs mer information och tips om retorikkurs på denna webbplats: snackasnyggt.se

Kategorier
Ekonomi

Tidseffektiv styrelsehantering för bostadsrättsföreningar

I en bostadsrättsförening är styrelsens arbete ofta omfattande och kräver engagemang. Utan adekvat hjälp kan det vara svårt att hitta tid för något annat. Men med rätt stöd kan man frigöra värdefull tid och samtidigt skapa en tryggare boendemiljö.

Bostadsrättsföreningar har funnits i många år och utgör en vanlig boendeform. Vanligtvis består de av lägenheter som hyrs ut till medlemmar. Med detta följer ett betydande ansvar, särskilt när det kommer till ekonomiska frågor. Tänk dig att du har hundra hyresgäster, och var och en av dem måste regelbundet betala hyra. Det är inte bara en fråga om att ta emot pengar – det innebär också att rätt redovisning måste ske, inklusive moms och rapportering till Skatteverket. Det är en konst i sig. För företaget Princip Redovisning är detta en enkel uppgift. De har full kontroll över alla ekonomiska aspekter som rör bostadsrättsföreningen. För att säkerställa trygghet för bostadsrättsföreningens medlemmar och samtidigt avlasta styrelsen finns möjligheten att välja totalförvaltning. Genom att anlita en professionell förvaltningspartner kan man hantera både det ekonomiska och tekniska ansvaret med lätthet.

Vad totalförvaltning innefattar

Ekonomisk förvaltning: Denna del av förvaltningen hanterar alla ekonomiska aspekter, inklusive bokföring och hantering av medlemmarnas avgifter. Genom att överlåta dessa uppgifter till experter får styrelsen tid över till andra viktiga ärenden. 

Teknisk förvaltning: Den tekniska förvaltningen fungerar som en förlängd arm för styrelsen. De övervakar skicket på fastigheten, identifierar eventuell renoveringsbehov och utarbetar underhållsplaner. Genom att ta hand om tekniska frågor avlastar de styrelsen ytterligare. 

Detta samarbete med förvaltare ger en känsla av trygghet och underlättar bostadsrättsföreningens arbete avsevärt. Förvaltningspartnern kan också erbjuda värdefulla råd om andra frågor som kan uppstå, som finansiering eller komplexa juridiska ärenden. Styrelsearbetet i en bostadsrättsförening kan vara mycket tidskrävande och kräva omfattande kunskap. Med rätt hjälp kan man effektivisera arbetet och skapa en tryggare boendemiljö för alla medlemmar. Genom att överväga totalförvaltning kan styrelsen avlastas från både ekonomisk och teknisk hantering, vilket ger mer tid att fokusera på andra viktiga uppgifter. Ta steget mot en tidseffektiv och ansvarstagande styrelsehantering genom att överväga en förvaltningspartner som kan erbjuda expertis och lättnad i det dagliga arbetet. Med rätt stöd kan din bostadsrättsförening blomstra och skapa en trivsam miljö för alla boende. För mer information se ekonomiskförvaltning.nu.

Kategorier
Mobilkyl

Uthyrning av värme och kyla ger bara fördelar

Uthyrning av värme och kyla är något som kan utnyttjas av både privatpersoner och företagare. Någon gång kommer du ha behov av kylmaskin eller värmekälla.

Föreställ dig ett scenario där du har bjudit in till fest på en vacker sommardag och upptäcker att det råkar vara sommarens hetaste dag. Människor svimmar av värmeslag i hela stan. Du vet inte vad du ska ta dig till för att förhindra att det händer hos dig. På din fest vill du ju att alla ska ha trevligt och inte att några ska ligga avsvimmade lite här och där. Kort sagt överallt.

Det är i sådana här lägen det kan vara helt suveränt att hyra kyla. Det finns gott om företag som specialiserat sig på uthyrning av sådant. Då är det upp till dig att ta beslut. Ingen idé att fundera längre utan bara att beställa hem i tid till din fest. Du kan skatta dig lycklig över att det finns företag som hyr ut kyla och om du skulle behöva värme en annan dag på året är det samma företag du vänder dig till.

Uthyrning av värme och kyla ger rätt temperatur

De företag som erbjuder uthyrning av värme och kyla ger alla en unik möjlighet att se till att de kan hålla rätt temperatur i sina bostäder, på ett affärscentrum, i ett kontorshotell och på väldigt många fler anläggningar. Det handlar bara om att se till att man har rätt utrustning. Ibland är det en fördel att hyra både värme och kyla medan det vid andra tillfällen kan visa sig att man behöver ha en egen kylmaskin.

Det hela verkar vara en fråga om ekonomi såväl som att kunna njuta av vältempererad inomhusmiljö precis när man vill. Att ha tillgång till den temperatur man behöver vid ett visst tillfälle under året eller varför inte under dagen kan vara mycket betydelsefullt för många människor. Dels de som lätt fryser och dels de som lätt svettas.

Uthyrning av värme och kyla förenklar vardagens kök

För dig som vill ha en kulinarisk upplevelse i ditt eget kök kan det löna sig att hyra kyla vid de tillfällen du ska laga mat till ett stort sällskap. Det behöver inte betyda att du serverar enbart kalla rätter utan kan lika gärna innebära att de rätter som du vill ska vara kalla har du ordnat med tack vare att du hyrt ett kylaggregat till dem. På så sätt håller du den kalla maten kall hela tiden.

De andra rätterna kanske kräver värme istället och då finns det utmärkta möjligheter att fixa till det. Ska du ha ett party under en årstid då det lätt kan bli lite blåsigt och kallt ute kan det vara underbart att hyra ett tält med tillhörande värmefläkt eller ett element som avger rätt värme. Utan detta element skulle atmosfären och klimatet i tältet lätt kunna bli lite stel och tråkig.

Vill du vara med på uthyrning av värme och kyla?

Att investera i ett företag som sysslar med uthyrning av värme och kyla kan ta ditt eget företagande till en helt ny nivå. Du får vara beredd på att lägga en hel del tid på att skaffa ditt företag nya seriösa kunder. Samtidigt får du vara beredd på att ställa upp vid alla möjliga tider på dygnet och vara tillgänglig över hela året faktiskt.

Även om det kan tyckas vara en ansträngande sysselsättning som håller dig på tårna hela tiden kommer du att kunna njuta av dagar då det inte händer så mycket. Det är ju inte dygnet runt som en privatperson eller ett företag kommer att behöva ha sin värme eller sin kyla.

Mer information för dig kan du hitta på webbsida: energyrent.se