Kategorier
Skräddare

Båtkapell skyddar din båt från väder och vind i Stockholm

Båtkapell är ett av de viktigaste tillbehören för båtägare i Stockholm. Utan ett bra kapell blir båten snabbt sliten av påfrestningarna från väder och vind.

Förhoppningsvis finns det inga svenska båtägare som inte vet hur viktigt det är att ha ett stadigt och välsittande kapell på båten. Ett båtkapell är ett mycket viktigt tillbehör för båtägare i Stockholm, utan ett sådant blir det svårt att skydda sin båt mot väder och vind. Och vad vore båtlivet utan väder och vind? Inte mycket!

Ett båtkapell hjälper båtägaren att undvika att båten utsätts för regn, snö, löv och andra skadliga element. Båtkapell tillverkas i allmänhet av robusta material som tål både sol och vatten. Detta för att kunna skydda båten under längre perioder, även när den ligger oanvänd vid bryggan eller står uppe på land på marinan.

Den som syr ett båtkapell är oftast inte någon vanlig skräddare. Vissa skräddare har specialiserat sig på detta område, och den som vill beställa ett nytt båtkapell i Stockholm behöver alltså vända sig till en av dessa. Det är ett mycket hårt arbete att sy i tyg som är stadigt nog för att duga som båtkapell och ofta krävs särskilda symaskiner.

Båtkapell skyddar både båt och natur i Stockholm

Förutom att skydda båten kan man också se på båtkapell som ett sätt att skydda naturen. En välhållen båt löper generellt mindre risk för att läcka skadliga oljor och kemikalier, vilka kan skada vattenlivet i den svenska huvudstaden. Det finns också de som hävdar att ett båtkapell kan ge växter och djur lite välbehövlig skugga på heta sommardagar.

Med tanke på hur sällan båtägare brukar byta ut sina båtkapell är båtkapell inte heller någon produkt som innebär någon miljöfarlig slit-och-släng-produktion. När du fäller upp kapellet på din båt under sommarsäsongen kan du alltså se dig själv som en riktig hjälte. Du skyddar inte bara din egen egendom, utan på sätt och vis även den svenska naturen.

Kategorier
Utbildning

Modellen för retorikkurser

I en retorikkurs får du ofta lära dig om den retoriska arbetsprocessen. Men vilka steg är det egentligen som ingår i den processen? Det får du veta här!

Om du går en retorikkurs är det inte ovanligt att du får lära dig om Partesmodellen. Det är en flerstegsmetod som hjälper dig att på ett enkelt sätt bygga, och genomföra, ett tal. Den kallas även för den retoriska arbetsprocessen. Den mer antika versionen innehöll fem steg. Idag brukar man istället tala om sex eller sju steg.

Det första steget kallas för Intellectio. I detta steg handlar det om att analysera talsituationen och vilka man ska tala inför. Steg två heter Inventio. Här brainstormar man idéer och samlar innehåll till sitt tal. Här passar det också att fundera på hur man på bästa sätt ska få fram ethos, logos och pathos. Dessa två steg var på antiken ett och samma steg.

Steg tre och fyra i retorikkursen

I steg tre handlar det om att disponera innehållet. Steget kallas lämpligt nog för Dispositio. Du måste se till att ha en intresseväckande inledning, en tydlig huvuddel och en avslutning som knyter ihop säcken väl. Det ska löpa en fin röd tråd genom hela talet. När du är klar med denna del är du på steg fyra: Elocutio.

Elocutio handlar om språket, orden och stilen på talet. Passar sig slangord eller bör du ha ett mer formellt språk? Här jobbar du även med stilfigurer. Några av dem kan vara metaforer, stegringar eller kiasmer. Allegorier, anaforer, allusioner och såklart allitterationer.

Retorikkursens sista steg

I steg fem, Memoria, handlar det om att memorera ditt talmanus. Du bör även tänka på hur lyssnarna ska komma ihåg det du säger. Är det en föreläsning du håller kanske de också behöver någon form av minneshjälp, såsom att visa de viktigaste sakerna med en projektor.

Steg sex handlar om framträdandet, hur du är på scen. Vilket kroppsspråk använder du, når din röst ut, vilka betoningar och vilket tempo har du när du talar? En gammal grekisk retoriker sa att detta var det absolut viktigaste steget. Misslyckades man här var allt annat förgäves. Sista steget, Emendatio, handlar om att utvärdera sig själv efter talet. Utan reflektion blir du inte bättre. Går du en retorikkurs kan du här även få feedback av kursledaren. Snipp, snapp snut, så var stegen slut!

Läs mer information och tips om retorikkurs på denna webbplats: snackasnyggt.se

Kategorier
Ekonomi

Tidseffektiv styrelsehantering för bostadsrättsföreningar

I en bostadsrättsförening är styrelsens arbete ofta omfattande och kräver engagemang. Utan adekvat hjälp kan det vara svårt att hitta tid för något annat. Men med rätt stöd kan man frigöra värdefull tid och samtidigt skapa en tryggare boendemiljö.

Bostadsrättsföreningar har funnits i många år och utgör en vanlig boendeform. Vanligtvis består de av lägenheter som hyrs ut till medlemmar. Med detta följer ett betydande ansvar, särskilt när det kommer till ekonomiska frågor. Tänk dig att du har hundra hyresgäster, och var och en av dem måste regelbundet betala hyra. Det är inte bara en fråga om att ta emot pengar – det innebär också att rätt redovisning måste ske, inklusive moms och rapportering till Skatteverket. Det är en konst i sig. För företaget Princip Redovisning är detta en enkel uppgift. De har full kontroll över alla ekonomiska aspekter som rör bostadsrättsföreningen. För att säkerställa trygghet för bostadsrättsföreningens medlemmar och samtidigt avlasta styrelsen finns möjligheten att välja totalförvaltning. Genom att anlita en professionell förvaltningspartner kan man hantera både det ekonomiska och tekniska ansvaret med lätthet.

Vad totalförvaltning innefattar

Ekonomisk förvaltning: Denna del av förvaltningen hanterar alla ekonomiska aspekter, inklusive bokföring och hantering av medlemmarnas avgifter. Genom att överlåta dessa uppgifter till experter får styrelsen tid över till andra viktiga ärenden. 

Teknisk förvaltning: Den tekniska förvaltningen fungerar som en förlängd arm för styrelsen. De övervakar skicket på fastigheten, identifierar eventuell renoveringsbehov och utarbetar underhållsplaner. Genom att ta hand om tekniska frågor avlastar de styrelsen ytterligare. 

Detta samarbete med förvaltare ger en känsla av trygghet och underlättar bostadsrättsföreningens arbete avsevärt. Förvaltningspartnern kan också erbjuda värdefulla råd om andra frågor som kan uppstå, som finansiering eller komplexa juridiska ärenden. Styrelsearbetet i en bostadsrättsförening kan vara mycket tidskrävande och kräva omfattande kunskap. Med rätt hjälp kan man effektivisera arbetet och skapa en tryggare boendemiljö för alla medlemmar. Genom att överväga totalförvaltning kan styrelsen avlastas från både ekonomisk och teknisk hantering, vilket ger mer tid att fokusera på andra viktiga uppgifter. Ta steget mot en tidseffektiv och ansvarstagande styrelsehantering genom att överväga en förvaltningspartner som kan erbjuda expertis och lättnad i det dagliga arbetet. Med rätt stöd kan din bostadsrättsförening blomstra och skapa en trivsam miljö för alla boende. För mer information se ekonomiskförvaltning.nu.

Kategorier
Mobilkyl

Uthyrning av värme och kyla ger bara fördelar

Uthyrning av värme och kyla är något som kan utnyttjas av både privatpersoner och företagare. Någon gång kommer du ha behov av kylmaskin eller värmekälla.

Föreställ dig ett scenario där du har bjudit in till fest på en vacker sommardag och upptäcker att det råkar vara sommarens hetaste dag. Människor svimmar av värmeslag i hela stan. Du vet inte vad du ska ta dig till för att förhindra att det händer hos dig. På din fest vill du ju att alla ska ha trevligt och inte att några ska ligga avsvimmade lite här och där. Kort sagt överallt.

Det är i sådana här lägen det kan vara helt suveränt att hyra kyla. Det finns gott om företag som specialiserat sig på uthyrning av sådant. Då är det upp till dig att ta beslut. Ingen idé att fundera längre utan bara att beställa hem i tid till din fest. Du kan skatta dig lycklig över att det finns företag som hyr ut kyla och om du skulle behöva värme en annan dag på året är det samma företag du vänder dig till.

Uthyrning av värme och kyla ger rätt temperatur

De företag som erbjuder uthyrning av värme och kyla ger alla en unik möjlighet att se till att de kan hålla rätt temperatur i sina bostäder, på ett affärscentrum, i ett kontorshotell och på väldigt många fler anläggningar. Det handlar bara om att se till att man har rätt utrustning. Ibland är det en fördel att hyra både värme och kyla medan det vid andra tillfällen kan visa sig att man behöver ha en egen kylmaskin.

Det hela verkar vara en fråga om ekonomi såväl som att kunna njuta av vältempererad inomhusmiljö precis när man vill. Att ha tillgång till den temperatur man behöver vid ett visst tillfälle under året eller varför inte under dagen kan vara mycket betydelsefullt för många människor. Dels de som lätt fryser och dels de som lätt svettas.

Uthyrning av värme och kyla förenklar vardagens kök

För dig som vill ha en kulinarisk upplevelse i ditt eget kök kan det löna sig att hyra kyla vid de tillfällen du ska laga mat till ett stort sällskap. Det behöver inte betyda att du serverar enbart kalla rätter utan kan lika gärna innebära att de rätter som du vill ska vara kalla har du ordnat med tack vare att du hyrt ett kylaggregat till dem. På så sätt håller du den kalla maten kall hela tiden.

De andra rätterna kanske kräver värme istället och då finns det utmärkta möjligheter att fixa till det. Ska du ha ett party under en årstid då det lätt kan bli lite blåsigt och kallt ute kan det vara underbart att hyra ett tält med tillhörande värmefläkt eller ett element som avger rätt värme. Utan detta element skulle atmosfären och klimatet i tältet lätt kunna bli lite stel och tråkig.

Vill du vara med på uthyrning av värme och kyla?

Att investera i ett företag som sysslar med uthyrning av värme och kyla kan ta ditt eget företagande till en helt ny nivå. Du får vara beredd på att lägga en hel del tid på att skaffa ditt företag nya seriösa kunder. Samtidigt får du vara beredd på att ställa upp vid alla möjliga tider på dygnet och vara tillgänglig över hela året faktiskt.

Även om det kan tyckas vara en ansträngande sysselsättning som håller dig på tårna hela tiden kommer du att kunna njuta av dagar då det inte händer så mycket. Det är ju inte dygnet runt som en privatperson eller ett företag kommer att behöva ha sin värme eller sin kyla.

Mer information för dig kan du hitta på webbsida: energyrent.se

Kategorier
Företag

Det är mycket praktiskt att låta externa specialister hantera företagets löner

Att outsourca hanteringen av företagets löner är ett mycket praktiskt och effektivt sätt att säkerställa en smidig löneadministration. Komplexiteten i löneberäkningar och de ständigt föränderliga reglerna gör det nödvändigt att överlåta uppgiften till professionella konsulter.

Genom att anförtro lönehanteringen åt utomstående specialister undviks interna diskussioner och lojalitetskonflikter som ofta kan uppstå när löner diskuteras på arbetsplatsen. I Göteborg finns det många kompetenta företag som erbjuder löneoutsourcing och säkerställer att löneadministrationen sker diskret och korrekt.

Lönehantering är inte bara tidskrävande, utan även komplicerad, särskilt för stora företag med många anställda. Olika lönesättningar, skattetabeller och avtal kräver noggrann beräkning för att undvika felaktigheter och missförstånd. Genom att använda avancerade datorsystem kan många av dessa uppgifter förprogrammeras och automatiskt beräknas, vilket minskar risken för fel och förenklar hanteringen av löner.

Stora företag har ofta komplexa lönestrukturer, vilket kräver specialiserade lönespecialister för att säkerställa en korrekt hantering. Dessa experter har den kunskap och kompetens som krävs för att navigera genom de olika reglerna för semesterdagar, övertidsersättning och sjukfrånvaro. De är väl bekanta med skattetabeller och kan programmera in rätt data i datorsystemet för att säkerställa korrekta skatteavdrag för varje anställd.

Anpassade inställningar för individuella behov

En ytterligare fördel med löneoutsourcing är möjligheten att göra personliga inställningar och justeringar för enskilda medarbetare. Till exempel kan extra skatteavdrag hanteras automatiskt enligt de individuella behoven. Denna flexibilitet möjliggör en skräddarsydd lönehantering som tar hänsyn till varje anställds unika situation.

När löneberäkningarna är klara är det dags för utbetalning av löner till de anställda. Genom att använda sig av löneoutsourcing i Göteborg säkerställs en snabb och smidig utbetalningsprocess. Dessutom sköts all bokföring och dokumentation automatiskt, vilket ger underlag för Skatteverket gällande arbetsgivaravgifter och skattebetalningar.

Besök outsourcinglön.nu för mer info om löneoutsourcing

Kategorier
Ekonomi

En redovisningsbyrå i Stockholm tar hand om rutinuppgifter

Du som driver ett eget företag behöver inte vara bra på allt. För att få tid till dina viktigaste uppgifter kan du anlita en redovisningsbyrå i Stockholm.

De flesta människor har såväl starka som svaga sidor. En framgångsrik företagsledare kan sina produkter och sina kunder innan och utan samtidigt som hon eller han har förmåga att entusiasmera sina medarbetare. Men för den skull behöver inte en ledare detaljstyra allting i företaget. Och inte heller ha kompetens inom alla områden.

En duktig företagare måste självklart ha känsla för vilka produkter och tjänster som ger lönsamhet på kort och lång sikt. Det gäller att ha kontroll på intäkter och kostnader. Kalkyler och budget ska upprättas men framförallt ska verksamheten följas upp kontinuerligt. Men ett mindre företag har inte alltid förutsättningar för att ha en egen ekonomiavdelning. 

Samarbete med redovisningsbyrå i Stockholm

Nils har tillsammans med en kollega drivit ett företag i över två år. Företaget tillverkar komponenter till elektronikindustrin och köper i sin tur in insatsvaror från flera olika länder. På senare tid har lönsamheten börjat svikta och Nils har inte helt kontroll på vad utvecklingen beror på. Till råga på allt har han hittills låtit kollegan sköta löpande bokföring och ekonomi.

Kollegan har inte ekonomi som sin främsta merit utan sköter bokföringen på kvällar och helger. Ingen idealisk lösning kan konstateras i efterhand. Vi måste nog anställa en ekonomichef om vi ska få ordentliga kalkyler och uppföljningsrutiner, tänker Nils. När han tar upp frågan med kollegan får han förslaget att istället lägga ut arbetet på en redovisningsbyrå i Stockholm.

Planering och kontroll med redovisningsbyrå i Stockholm

Att lägga ut delar av ett företags administration på en redovisningsbyrå i Stockholm har flera fördelar. En sådan byrå har kompetent personal och uppgifterna kan utföras med effektiva styrinstrument och rutiner. I Nils fall innebär det att hans kollega kan frigöras för andra viktiga uppgifter som han dessutom har stor kompetens att sköta.

Redovisningsbyrån måste naturligtvis ha tillgång till alla uppgifter som rör företagets ekonomi. Byrån ser till att Nils får månatliga rapporter som visar hur företaget utvecklas jämfört med budget. Nils behöver inte oroa sig för att uppgifter och inbetalningar till Skatteverket försenas. När räkenskapsåret är slut upprättar byrån förslag till bokslut som sedan kan revideras av bolagets revisor. För mer information se flowc.se.

Kategorier
Översättningsbyrå

Översättningsbyrå Stockholm: Nå ut i världen med professionell översättning

Att säga hejsan räcker inte för att erövra den internationella marknaden med ditt företag eller organisation. Vårt vackra språk, äran och hjältarnas tungomål, räcker inte alltid till när det kommer till globala affärer. För att verkligen nå ut i världen och säkerställa att ditt budskap når fram på bästa sätt, behöver du hjälp av en pålitlig och professionell översättningsbyrå i Stockholm.

Förbättra ditt internationella anseende med rätt översättning

På den internationella scenen är kraven höga och utmaningarna många. Det gäller att undvika språkliga fallgropar och missförstånd. En översättare måste kunna mer än bara översätta ord bokstavligt. Det krävs djup förståelse för språket, dess nyanser och hur det uppfattas av målgruppen. Att använda närmaste möjliga översättning är inte alltid tillräckligt, det är viktigt att överväga kontext och kulturella skillnader för att undvika pinsamheter och missförstånd.

Samarbeta med en översättningsbyrå med kompetens och stilkänsla

När du väljer en översättningsbyrå i Stockholm är det viktigt att välja en samarbetspartner med kompetens och stilkänsla. Utöver det rent språkliga är det avgörande att översättningsbyrån har insikt och förståelse för ditt företags behov och mål. Tidsaspekten är också av stor vikt – leveranser måste ske enligt överenskommen tidsplan för att du ska kunna hantera internationella projekt smidigt.

Som kund är det en trygghet att ha en fast kontaktperson på översättningsbyrån. Att ha någon som känner till ditt företag och dess unika förutsättningar underlättar kommunikationen och säkerställer att översättningarna blir korrekta och passar ditt företags stil och ton.

Professionell kompetens och god social förmåga

För att skapa en långsiktig och framgångsrik samarbetsrelation med en översättningsbyrå i Stockholm behöver du en partner som erbjuder mer än bara översättningar. Professionell kompetens är en självklarhet, men en översättningsbyrå som även har god social förmåga förstår vikten av att bygga starka relationer och förstå dina specifika behov som kund.

Kategorier
Företag

Konkursansökan – upplösning av företag

Vi befinner oss i en lågkonjunktur och detta innebär som regel att många kommer att få det tufft. Privatpersoner kommer att brottas med höjda räntekostnader och tvingas anpassa sig till en verklighet där det finns mindre pengar i den egna plånboken.

Företag lever lika farligt och där handlar det dessutom om andra faktorer att försöka tackla – krig i närområdet, höga elkostnader, logistiska problem över hela världen, efterdyningarna av en pandemi: listan kan göras lång.

Man kan heller inte räkna med att staten ska gå in och rädda företag vid varje tecken på turbulens. Att man gett elstöd och att man räddat många företag genom att ge stöd i samband med permitteringar under pandemin. Det finns en gräns och den är förmodligen nådd. Befinner sig ditt företag på ett sluttande plan och börjar du se att medlen på kontot sinar samtidigt som skulderna ökar? I så fall är det dags att agera och göra ditt yttersta för att slippa tvingas lämna in en konkursansökan.

Ta professionell hjälp av en jurist

Med professionell, juridisk rådgivning och med expertisen från exempelvis en revisor så kan andra vägar hittas och företaget kan antingen drivas vidare i en annan form – eller också så kan du välja att upplösa det innan det gå så långt som att du tvingas lämna in en ansökan om konkurs.

Att agera i tid och att sluta sticka huvudet i sanden är viktigt. Ju snabbare du, så att säga, face the music – desto bättre är det. Både för dig själv, ditt företag och mot – faktiskt – de gäldenärer som finns. En jurist specialiserad på området kan hjälpa dig att hitta lösningar som blir gynnsamma för alla parter. Gynnsamma är i sammanhanget kanske fel ord – och det kan vara bättre att använda sig av frasen: minst skadliga.

Poängen är att ju längre du drar ut på det, desto mer kännbart kommer det att bli. I många fall är det bättre att agera innan en konkursansökan måste lämnas in till tingsrätten. Rätt rådgivning ger dig svaren du behöver.

Kategorier
Rekrytering

Få rätt hjälp från Rusta och Matcha

Har du svårt att etablera dig på arbetsmarknaden? Vet du inte var du ska börja eller vad som passar dig? På Arbetsförmedlingens Rusta och Matcha kan du få den hjälp du behöver för att ta dig ut i arbetslivet och hitta rätt.

Att ta sig ut i arbetslivet är ingen enkel uppgift. Det kan vara mycket utmanande att få anställning, och ju längre tid det tar, desto svårare kan det kännas. Som tur är har vi förmånen att ha Arbetsförmedlingen till vår hjälp. De bistår med stöd och hjälp för att försöka hitta passande jobb. Dessutom erbjuder de programmet Rusta och Matcha, där deltagarna får enastående stöd och vägledning för att öka sina chanser till anställning. Som deltagare i Rusta och Matcha får du även en personlig coach som kommer att guida dig i jakten på rätt jobb. Innan det sätter ni tillsammans upp en plan som förhoppningsvis kommer att fungera för dig.

Rusta och Matcha – Din nyckel till framgång

Tillsammans med din coach skapar ni en långsiktig plan som är anpassad efter dina behov och mål. Ni utvärderar din nuvarande situation och identifierar de mål du vill uppnå. Din coach kommer också att arbeta för att matcha dig med relevanta jobbmöjligheter och stödja dig under hela processen. För den som är arbetslös är Rusta och Matcha en otroligt värdefull möjlighet. Det ger dig chansen att återinträda på arbetsmarknaden, och det är viktigt att du tar den. Om du får erbjudandet att delta i programmet och är arbetslös bör du inte tveka att tacka ja. Det kan vara den förändring du behöver i ditt liv.

Genom att delta i Rusta och Matcha ökar dina möjligheter att hitta ett lämpligt arbete avsevärt. Du får tillgång till värdefullt stöd, vägledning och coaching för att förbättra dina chanser på arbetsmarknaden. Tack vare detta program kan du öka din kunskap och färdigheter, förbättra ditt självförtroende och få en starkare ansökningsprofil. Rusta och Matcha ger dig verktygen du behöver för att komma ett steg närmare ditt drömjobb.

Är du intresserad av att läsa mer om Rusta och Matcha? Kolla in denna hemsida: rustaochmatcha.biz

Kategorier
Företag

Catering Företag – vanliga frågor 

Ska ert företag ha en kickoff? Är det dags att ordna med en konferens dit flera olika företag ska bjudas in? Oavsett vilket så kommer mat och dryck att vara en nyckelfråga, men tyvärr så ser man ofta att den får spela en perifer roll. 

Hur många gånger har du själv inte varit på en konferens eller ett event där maten som serverats har varit direkt undermålig. Catering för företag borde vara en större fråga än vad den är. 

Lyckligtvis så finns det också ett nytänk i branschen. Catering för företag behöver inte innebära någon tristare typ av macka, någon torr bulle – eller plockmat där innehållsdeklarationen är höljd i dunkel. 

Vällagad mat från hela världen 

Numera handlar det om riktigt bra mat, tillagad med fräscha råvaror och med kärlek – och där menyerna är både spännande och mer exotiska än tidigare. Det senare kan förklaras av att du ges en möjlighet till en kulinarisk resa då du väljer catering för företag. 

Det kan innebära asiatisk mat, mat från medelhavet, en buffé inspirerad av det nordafrikanska köket – eller varför inte en klassisk, svensk smörgåstårta? Catering för företag idag är helt enkelt bättre på alla sätt och vis. Vi ska här nedan försöka svara på några vanliga frågor och genom detta också ge lite mer information, tips och råd och annat matnyttigt om ämnet – enligt följande: 

Catering för företag – hur hittar jag rätt partner? 

Referenser är jätteviktiga. Hur länge har företaget funnits, har man kapacitet att ordna catering för större sällskap – och kan man verifiera detta genom att ge dig nummer till tidigare kunder? Genom att ringa tidigare kunder så säkerställer du också kvalitet. Inga referenser? Gå vidare! 

Catering för företag – när passar det? 

Flexibilitet har, tack och lov, blivit ett nytt ledord i branschen. Företagen anpassar sig efter era unika behov, krav och önskemål. Det gäller också för antalet deltagare. Tidigare kanske man var tvungen att vara minst 20 personer för att kunna använda sig av catering för företag. Numera kan det räcka med 5-10 stycken, beroende på vilka ni anlitar. När det passar är en annan fråga. Idag kan man se att företag väljer catering för betydligt fler tillfällen. Det kan handla om fredagsfikat, för kickoffen eller för exempelvis ett större möte med kunder, affärspartners eller investerare. Maten kan då också, på samma sätt, anpassas efter ändamålet. Med rätt partner så passar catering för företag, helt enkelt, när som helst!