Kategorier
Bokföring

Därför bör du vara noggrann med din bokföring i Stockholm

Bokföring ska skötas, annars kan man hamna i fängelse. I alla fall om den verkligen spårat ur. I Stockholm finns många kunniga revisorer som kan hjälpa till.

Bokföringsbrott kan leda till fängelse! Vissa människor verkar tro att statens anstalter endast är vigda åt våldsamma brottslingar, men den som våldfört sig på sin bokföring kan faktiskt också åka in. Det gäller att hålla ordning på papprena. Särskilt för dig som har enskild firma – då är du personligt ansvarig för din deklaration, oavsett vem som gjort den.

Du bör med andra ord vara försiktig med vem du anlitar för att göra din bokföring. Även om din morbror Sedel-Jonny har gjort sig känd för sina fina affärer och kreativa bokföring, är det inte säkert att han är rätt man för jobbet. Det rekommenderas att du vänder dig till en auktoriserad revisor för hjälp med allt ekonomiskt.

Rätt man för din bokföring – auktoriserad revisor

I Stockholm finns flera seriösa revisorer som erbjuder sina tjänster kring bokföring, kontakt med myndigheter och deklaration. Som företagare är det många paragrafer och skatteregler att hålla koll på. Det är omöjligt att själv veta allt om både sin verksamhet, och ekonomin kring den. Revisor är trots allt ett helt eget yrke av en anledning.

Beroende på omfattningen av din verksamhet, kan du absolut fortsätta att göra vissa saker själv. Ju mer “klar” din bokföring är när den når din revisor, desto billigare kommer det bli för dig i slutändan. Att lämna in alla kvitton i en skokartong är möjligt, men det blir också dyrt. Sortera och sätt in i pärm. Men strunta i morbror Sedel-Jonny. Han kan visa sig dyrast i längden.

Kategorier
Lägenhet

Hyra ut i andra hand – tips och råd

Man hör ofta talas om svårigheten i att hitta en bostad i Stockholm och om de problem som framförallt unga personer stöter på i jakten på någonstans att bo. Det kan innebära att man tvingas hyra under kortare perioder och bo i flera olika bostäder under ett år. Det kan handla om att man tvingas betala rena ockerhyror och det kan handla om risken i att bli lurad. Man betalar hyra och deposition för en lägenhet som, helt enkelt, inte finns. Alla dessa exempel är hämtade från verkligheten och visar också på vilka problem som finns. 

Men, det finns två sidor av myntet. Det som sällan hamnar i det mediala rampljuset handlar om den motsatta sidan: hur ska man hyra ut i andra hand och vilka problem som finns i detta. Hur ska man göra om man de facto har en bostadsrätt i Stockholm som man vill hyra ut till någon annan? 

Hur kan man säkerställa att A) man verkligen får göra det B) att man begär ut rätt hyra och C) att man hittar rätt hyresgäst? Det senare är ett reellt problem sett till att många av de som vill hyra visar sig göra detta med mindre respekt för bostaden – och värden. Man har fester, man bryr sig inte om ytskikten och man respekterar inte de regler som finns i BRF:en. Allt detta kan sedan spilla över och drabba den person som hyr ut. 

Kontrollera med din BRF om att hyra ut i andra hand

Man ska direkt säga att det blivit enklare att hyra ut i andra hand och särskilt om man äger bostaden. Hyr man själv en bostad och vill hyra ut denna så innebär detta ofta lite mer problem, men även där har man sett att det lättats upp lite. Idag finns inte samma hårda regler och man har i Sverige – sedan 2014 – skapat lite mindre friktion i samband med andrahandsuthyrning. 

Har du en bostadsrätt som du vill hyra ut så ska det, kort och gott, finnas skäl till detta. Skäl som i det här fallet kan innebära att du vill flytta ihop med någon, att du ska jobba på annan ort, att du ska åka utomlands under en period eller att du vill hyra ut till en närstående – eller dina barn. Även sjukdom räknas som skäl. 

Det skäl som ligger bakom din planerade uthyrning ska sedan framföras till din BRF som sedan ska godkänna detta. Ibland kan det vara så att en avgift tas ut – men då ska detta också finnas tydligt stipulerat i stadgarna. Om så är fallet så har du rätt att ta ut den summan som ett påslag på den hyra du begår av hyresgästen. 

Så hittar du en hyresgäst till din bostad

Det behöver inte vara så svårt att hitta en pålitlig hyresgäst. Idag finns det sidor online som fungerar som en länk mellan uthyrare och hyresgäster. Lägger du ut din bostad där så garanteras en högre säkerhet. Alla medlemmar identifieras med bank-id och det genomförs även kreditkontroller. 

Utöver detta så sker all betalning av hyra via förmedlaren – något som gör att du slipper hålla på att jaga in eventuella förseningar. Man kan även få juridisk hjälp och rådgivning om det krävs. På det stora hela så skapar detta en enkel väg fram till en trygg uthyrning i andra hand. 

Kategorier
Arbetsplats

BAM-utbildning för en bättre arbetsplats

Anmäl er arbetsplats till en BAM-utbildning och boosta gruppen. Upptäck de dolda styrkorna i ert arbetslag och öka både säkerheten och tryggheten på jobbet.

Man kan inte påstå att det finns några egentliga problem på arbetsplatsen. Alla vet ju vad som ska göras och vad som förväntas när man stämplar in varje morgon. Vi har ju en gång för länge sedan gått igenom med alla medarbetare vad som är målet med verksamheten och alla har dessutom blivit informerade om säkerhetsföreskrifterna på jobbet. Så det är ju bara att köra på, eller hur? Vi är alla vuxna människor och borde kunna motivera och inspirera varandra när det behövs. Och lite tjafs och smågnabb får man ju stå ut med ibland. Som sagt, vi är ju vuxna människor. Kan vi verkligen vara i behova av något som en BAM-utbildning?

BAM-utbildning som ger nya insikter

Med en BAM-utbildning får ni som arbetsgrupp och företag smarta verktyg att använda i era dagliga rutiner på jobbet. Minska känslan av slentrian och rutinmässigt utförda uppgifter, till förmån för en hälsosam dos nytänkande och inspiration. Stärk också säkerhetsmedvetenheten och de interpersonella relationerna på företaget. En utbildning i BAM ger både gruppen som helhet samt medarbetarna och cheferna individuellt viktiga insikter som gör att man på ett mer målmedvetet sätt kan ta verksamheten till nya höjder. Se er om efter en utbildare i er närhet som kan erbjuda en BAM-utbildning till er arbetsgrupp. Det kan vara början på något nytt för ert företag.

Kategorier
Förändringsledning

Förändringsledning hjälper chefer vara bra förebilder

Förändringsledning handlar om att våga växa och utvecklas. Även för dig som innehar en chefsposition. Led med exempel och skicka dig själv på vidareutbildning.

Att vara chef på ett framgångsrikt företag är en prestigefylld och ofta välbetald position. Den som har det jobbet måste verkligen vara någon typ av supermänniska, eller hur? Nej. Det är en helt vanlig människa som har det jobbet. Det finns nämligen bara vanliga människor.

För även en kompetent, intelligent och begåvad människa i chefsposition är i grund och botten helt vanlig. Mänsklig. Och med den mänskligheten kommer en lång rad tvivel och tvekan inför den egna förmågan. Det som skiljer en bra chef från en dålig chef är inte någon märklig superkraft. Det handlar istället om inställningen till de egna bristerna.

Därför bör du anmäla dig till en kurs i förändringsledning

En chef som inte själv är öppen för förändring kommer heller inte kunna leda arbetet med att förändra en hel arbetsplats. Tyvärr faller det ofta på chefens egen lott att avgöra om chefen själv behöver förändras eller inte. Så du som läser detta och tänker att det inte gäller dig – tänk om.

Att skicka dig själv på vidareutbildning är inte ett tecken på svaghet. Tvärtom. Genom att visa att du är redo att växa och förändras sätter du tonen för hela det förändringsarbete ni har framför er på företaget. En bra chef leder med exempel, och att gå på en kurs i ledarskap kan vara ett sätt att göra just det. Läs mer om fördelarna med förändringsledning här: förändringsledning.se

Kategorier
Bokföring

Bokföring kan vara rätt kämpigt för företagare i Uppsala

Ta hjälp med din firmas bokföring i Uppsala innan dina papper och allt helt spårar ur. En bra revisor får snabbt koll på läget, om du kontaktar hen i tid.

Deklaration, årsredovisning, bokslut, bokföring, löner, avdrag, bidrag, preliminärskatt – puh! Det här var ju precis det du INTE hade tänkt jobba med när du startade ditt företag. Men de goda nyheterna är att du inte behöver göra det heller. Ta hjälp av en revisor som sköter firmans papper åt dig.

Det är nämligen viktigt att det blir rätt i alla rutor när det är dags att deklarera. I alla fall om du råkar åka på en revision, vilket faktiskt är rätt vanligt. När det ska till att tampas med Skatteverket kan det vara skönt att ha en yrkeskunnig person på sin sida. Din revisor, alltså.

Därför ska du ta hjälp med bokföring i Uppsala i god tid

Du som behöver hjälp med bokföring i Uppsala gör klokt i att inte vänta till veckan innan deklarationen ska in. Då kommer stadens revisorer ha jättemycket att göra. Boka in ett möte i en lugnare period, så kan ni gå igenom din firmas ekonomi under kontrollerade former.

För om du tidigare har skött bokföringen själv finns det stor risk att det är en del som behöver fixas till eller göras om. Men glöm inte att du som använder dig av en revisionsbyrå för att deklarera, har tid på dig ända fram till mitten av juni för att få in allt till Skatteverket! Byråanstånd, kallas det.

Kategorier
Allmänt

Rusta och matcha inför framtiden

Har man skickat in jobbansökningar och inte fått någon respons är det lätt att ge upp. Som ansluten till Arbetsförmedlingen kan rusta och matcha var det rätta.

Hon kunde inte fatta att det skulle vara så svårt. Anna hade erfarenhet från några kända företag. Båda hade hon bra referenser i från. Eller hade de sagt något annat än hon trodde? Var det därför? Oron kändes som en knut i magen, och självförtroendet dalade samtidigt som en våg av hopplöshet drog över henne.

Det var svårt med Arbetsförmedlingen då hon hade alla kontakter via telefonsamtal och meddelanden. Svårigheten att formulera sig på det viset ledde till problem. Hon bestämde sig för att ringa en gång till. Det samtalet ändrade allt. Den hon talade med gav henne en möjlighet hon inte kunde låta gå sig förbi.

De kunde verkligen rusta och matcha

Anders, som hennes kontakt på Arbetsförmedlingen hette, berättade om något som kallades rusta och matcha. Inom programmet fanns många karriärkonsulter redo att hjälpa till. De hjälper arbetssökande att skriva ansökningar och hur man förbereder och genomför en arbetsintervju, berättade han. Anna sa ja till möjligheten utan att tveka.

Det visar sig vara betydligt smidigare än hon trodde då kontakten kommer att vara online. Hon kan sitta hemma och jobba på sina brister och bli bättre för varje dag. Karriärkonsulten erbjuder rusta och matcha, sedan kommer vägen mot ett nytt jobb att börja. För första gången på länge känner hon pirret i magen. Ett pirr av förväntan.

Kategorier
Rekrytering

Anlita en headhunter i Stockholm för viktiga val

En bra säljare eller allround ekonom ska inte bara kunna sitt jobb. De måste också vara skötsamma, lojala och passa in på arbetsplatsen. En headhunter i Stockholm hjälper dig att välja.

Du kan inte skicka vem som helst till en stor kund eller leverantör utomlands för att representera ditt företag. Vederbörande måste kunna förhandla framgångsrikt, ha en vinnande personlighet, vara lojal och någorlunda välvårdad i sitt sätt att uppträda. En ekonom måste kunna hålla tyst om dina affärer och vara pålitlig när det gäller pengar. Anlita därför en headhunter när det gäller att hitta rätt personal för tjänsterna.

Med headhunter sparar du tid

En headhunter gör allt det grundläggande jobbet med att vaska fram de ansökningar som är relevanta för tjänsten. Det är många som söker jobb bara för att de måste, och därför kan de passa bättre någon annanstans än i ditt företag. En headhunter i Stockholm kollar upp referenser och betyg, gör bakgrundskontroller och genomför intervjuer.

Med en headhunter kan du arbeta relativt ostört med din vanliga verksamhet och slipper svara på mängder av telefonsamtal hela tiden. Sedan, när headhuntern har gjort gallringar och har ett antal bra kandidater kvar, får du information om dem och kan intervjua dem själv. Det blir en mycket mer effektiv anställningsprocess där det mesta av vikt och värde tas upp redan innan du ska fatta ditt beslut. Du kommer ändå att ha fullt upp med att välja vem av åtta eller tio personer som passar allra bäst för jobbet.

Kategorier
Allmänt

När skulderna är för stora

Alla har hört ordet konkurs innan. Men vad betyder det faktiskt och vad innebär det att någon går i konkurs? Vad är konkursförvaltning? Vad händer? Du kan läsa mer här om detta i vår guide.

Ordet konkurs är något som är otroligt negativt och något som många som driver ett företag är rädda för. För vem vill hamna i en situation där de går i konkurs? Praktiskt taget betyder konkurs att dina skulder är större än dina tillgångar. Att ha många skulder men inte tillräckligt med pengar kan leda till konkurs. För företagare är risken stor att det slutar i en konkurs om det inte finns pengar att betala tillbaka skulderna. Det är heller inte alltid företagets val att gå i konkurs, tyvärr. Utan är skulderna för stora kan det tyvärr till slut bli det enda alternativet. Som företagare är detta något som du måste vara medveten om.

Vad händer vid en konkurs?

Det är tingsrätten som bestämmer kring konkurs. Du måste göra en ansökan för att ditt företag ska sättas i konkurs. Domaren kommer då att titta på dina skulder för att se vad den bästa lösningen är. Om det helt enkelt inte finns pengar i företaget och inga fordringar så kan det vara så att ditt företag sätts i konkurs. Vad är då konkursförvaltning? Jo, konkursförvaltaren har som uppgift att se till att fastställa vad för fordringar och tillgångar som finns tillgängliga. Detta för att kunna omvandla detta till pengar som borgenären kan få tillbaka.

Kategorier
Allmänt

Städa kontor i Stockholm, en utmaning

Städa kontor i Stockholm är lite av en utmaning. Framför allt i centrala Stockholm och på kontor där det cirkulerar många människor. För hålla kontor rena och hygieniska är viktigt för alla.

Det är inte ovanligt att stora kontor i Stockholm har många medarbetare och dessutom besök av kunder. Hur städningen sköts påverkar medarbetare såväl som besökare. Det påverkar arbetsmiljön då damm och smuts kan leda till irriterade luftvägar. Kontaktytor som inte hålls rena på rätt sätt kan sprida smittor. Toaletter som inte är påfyllda och som inte känns fräscha är inte bara ohygieniska, de sprider inte någon arbetsglädje direkt. Kunder som besöker blir knappast imponerade om hela köket är fullt med gammal disk. Därför är det bra med professionell kontorsstädning i Stockholm.

Hur rengör en städfirma?

En städfirma har personal som är utbildad, och varje moment görs på ett säkert sätt. Rätt typ av utrustning och rätt typ av rengöringsmedel på rätt ställe är avgörande. Vissa ytor måste desinficeras och andra kräver skonsamma rengöringsmedel för att öka livslängden. Städfirmor har också checklistor och utarbetade rutiner. Det gör att ingenting missas och att varje plats blir rengjord i rätt tid. Dessutom fylls det på med tvål, handsprit och toalettpapper så att ingen behöver gå med otvättade händer. Genom att anlita en städfirma som är proffs på kontorsstädning kan medarbetare fokusera på sina arbetsuppgifter. Kunder som kommer på besök möts av fräscha lokaler. Eftersom hygienen ökar minskar även risken för smittspridning på kontoret, så anlita en städfirma och få bättre arbetsmiljö.

Kategorier
Allmänt

Behov av bättre passersystem?

I din fastighet i Stockholm passerar många människor varje dag. Ibland är det svårt att hålla koll på vem som har rätt nycklar. Du lägger mycket tid på att dokumentera vem som har nycklar.

Stockholm är en fantastisk stad med sin puls och alla människor som rör sig. Däremot är det mindre roligt om du ska ta hand om en fastighet där du inte vill att alla ska röra sig fritt. Många gånger kräver det att du hanterar många olika nycklar. Vikarier som ska in ska ha nycklar, de glömmer sen att lämna tillbaka. I vissa delar kanske du inte heller vill att alla ska kunna komma in. Moderna passersystem kan hjälpa dig som har fastighet i Stockholm.

Vilka typer av system är säkra?

Elektroniska system är mycket populära i Stockholm. En anledning är att det sparar mycket tid administrativt. Du behöver inte ha koll på nycklar och slipper byta cylindrar till låsen när nycklar hamnat i orätta händer. Fördelen med elektroniska system är att du kan styra när det ska gå att få tillträde till fastigheten. Det kan vara från vilka dörrar som ska kunna öppnas till vilka tider exakt dörrarna ska gå att öppna.

Ett system med nyckelbrickor gör att du kan makulera enstaka brickor. Perfekt om du har många vikarier och som glömmer lämna tillbaka nycklar. Vissa system låter dig också föra händelseloggar. Det vill säga du kan i efterhand kontrollera vilket passerkort som använts och när. Det kan vara extra smidigt där det rör sig många personer varje dag. Läs mer om passersystem på denna hemsida: passersystemstockholm.se