Drömmer du om att starta eget och genom detta också själv styra över din tid och – på sikt – din inkomst? Du är långt ifrån ensam. Idag ser man att många väljer att testa sina egna vingar och där man vill se om den idé man har är av den kalibern att den bär sig. Inte mycket tyder på att detta kommer att avta heller. Med den nya gig-ekonomin så ser man att fler, mindre företag startar upp och där man som privatperson ges en möjlighet att arbeta på sina egna villkor.
Klarar ditt företag konkurrensen? Att driva eget handlar väldigt mycket om att möta konkurrensen från andra. Det är få förunnat att kunna vara ensam om en idé eller en vara herre på täppan om att erbjuda en tjänst. Konkurrens finns nästan alltid – eller kommer att dyka upp. Hur skiljer du dig från dina konkurrenter och hur kan du bli mer tilltalande för en potentiell kund? Varför ska kunden välja just ditt företag och inte ett annat?
Marknadsföring är extremt viktigt och det kan vara den avgörande skillnaden i lönsamhet. Hur man syns, var man syns och till vilken målgrupp man riktar sig är frågor som kan göra att man möter upp konkurrensen och blir en vinnare. Det finns idag hur många möjligheter som helst inom marknadsföring. Internet har skapat mer jämlikhet och den som har mest pengar blir inte längre per automatik den som får flest kunder och bäst lönsamhet.
På den här sidan ska vi titta närmare på marknadsföring och ge tips om hur du ska göra för att nå fler kunder med relativ enkla medel. Vi ska även skriva om vikten av att bygga ett starkt varumärke och att alltid tänka på hur företaget upplevs av andra. Utöver detta ska vi även ge konkreta tips om ekonomi och om allt annat som är viktigt att hålla koll på som företagare. Målet är att den erfarenhet vi har – och delar med oss av – kommer att få dig att välja rätt vägar, utan att kliva ner i de fallgropar som finns.